lördag, december 17, 2011

Tid för stök.

22:46

Helgerna är för mig tid att göra sånt som jag längtar efter och inte hinns med tillräckligt mycket under veckorna, vad det än må vara. Idag har jag jobbat förmiddagen, på vägen till tåget så handlade jag och sen jag kan kom har jag spenderat i princip hela eftermiddagen och kvällen i köket. Bortsett från en promenad till affären runt halv sju-tiden och en bloggpaus mellan fyra och fem - hela resten av dagen i köket. När jag kollade på klockan upptäckte jag förvånat att den var nio.

Jag har lagat julklappar, lagat mat och matlådor, bakat och diskat. Stökat ner, stökat bort en tre-fyra gånger på raken. Jag älskar det. Jag tänker på tiden för ett år sen när jag inte ens ville spendera någon tid alls i ett kök (och speciellt inte mitt eget) och nu är det roligt och lustfyllt igen. Det är en av sakerna jag längtar efter i veckorna -kunna pröva nya recept, experimentera, pyssla i lugn och ro. Laga mat under tidspress kan jag göra, men det är inte lika givande, på något sätt. Det måste göras - det här är bara egen vilja och lust.

Jag passade på att träna ett lugnt pass idag innan jag öppnade på jobbet. Kroppen kändes lite ringrostig och osäker på om den verkligen ville ha hög puls och svettas, men efteråt kändes det bara fint. Imorgon ska jag springa en sväng lungt och på måndag räknar jag med att vara på banan igen. Veckan utan träning har varit jobbig men inte hemsk. Mamma frågade mig igår om jag var orolig inför jul och maten och jag berättade att jag var det förut, men att jag tänkt igen december och jul och nej, inte längre. När jag gick till affären förut kände jag mig som en miljon kronor, helt utan anledning egentligen. Den bästa anledningen, om du frågar mig.

Inga kommentarer: