måndag, januari 09, 2012

Fortsättningar.

13:57

Med allt vad det innebär av nyår och nystarter i alla möjliga former, så tycker jag om insikten jag fick i somras om att jag inte börjar om från noll. Ett tag kändes det som jag var Sisyfos och bara började om och om och om igen. Det stal mycket av min energi, tills jag kom på att det jag har lärt mig, det har jag lärt mig - så jag har alltid kommit en liten bit längre än förut.

Det är så det känns. Att börja om på nytt och börja om från noll är för mig inte samma sak - börja om på nytt kan vara att bara flytta sig två steg åt något håll och sen fortsätta, med de nya förutsättningar och kunskaper som en har nu.

Förra veckan var ganska tung - jag mådde väldigt energilöst på det där sättet när jag inte klarar av att saker och ting går emot mig och blir gråtfärdig för minsta lilla. Det var några hängiga dagar där jag haft huvudvärk, sovit lite mer än vanligt och inte tränat på ett par dagar. Bara det var svårt, det är inte helt lätt att acceptera att kroppen inte orkar - för jag brukar ju orka. Det blev en väldigt lugn joggingrunda på fredagen, med mjölksyra till och med i de små uppförbackarna. På lördagen var kroppen pigg och glad igen, så jag rev av ett mestadels överkroppspass på ett gym. Sen nästan studsade jag till Föräldrarhemmet och preppade födelsedagskalas hela dagen med mamma.

Helgen har varit mycket matlagning, mycket mat och födelsedagskalas med släkt, familj och bästa vännerna. Finkläder och mycket skratt. Ölrepubliken, bekräftelse och en ljuvligt långsam, sömnig söndag. En kvällsmörk löptur i urfula kläder där benen orkade mer än mina gymtrötta höfter gjorde. Jag kunde inte springa inte så länge som jag ville, men det var kul så länge det var. Sen åka på café med Stor Bror och Harta, mysa och prata. Hon ska åka tillbaka till Malasiya för att fixa med visum och måste vara borta i tre månader. Jag åker till utomlandsfjällen på torsdag och sa hejdå igår - fy fan jag saknar henne redan.

Imorgon ska jag leka med Lady Hiccups på gym - vi ska gå igenom tusen och åter tusen (OK, inte alla första gången) roliga övningar med skivstång och fria vikter. Både två är superpepp och det kommer bli så roligt! Träningen är roligt nu. Om det är något som måste vara roligt så är det träningen - hur ska en annars få energi till att göra den? Det ger så mycket. Jag har inga nyårslöften annat än att låta bli att sätta mål. Hejsan kravlösa 2012 utan saker att uppnå. Det är skitläskigt, men jag tror att prestationsfascisten inom mig skulle lära sig väldigt mycket av att inte ständigt sträva efter förbättring.
Hör här - jag tror, att om en gör dem saker som en tycker om, bara för själva nöjet att göra dem, så kommer en vilja göra det mera, för att det är roligt. Och saker som en gör mycket, är det fullt möjligt att en blir bättre på. Om inte, så har en i alla fall kul och det är det viktiga.

Jag har fått hålla i mig för allt vad jag är värd för att inte boka mig över öronen med danskurser den här terminen. Jag vill, åh, det är så många olika stilar jag vill köra - men de finns kvar. Allt finns kvar, faktiskt. Så jag börjar med mina älskade isolationsklasser och vougeing och hoppas att energin växer istället för att ta slut den här terminen.

Inga kommentarer: