tisdag, augusti 09, 2011

Alltid värd lika mycket.

23:04

Jag har tänkt en del, som vanligt. Så som min kost ser ut nu så är det mest veganskt/vegetarisk kost som står på mitt bord. Jag börjar vänja mig med att berätta det för folk och att inte ta illa vid mig när mina matval ifrågasätts. Mina kropp mår awesome av att leva mest på grönsaker och bönor. Jag tycker det är fin, bra mat och känner att det gör mig gott, både mentalt och fysiskt. Jag känner lite som att jag vill och ber min kropp om ursäkt för alla åren där jag har behandlat den som skit och nu när jag älskar mig själv så vill jag ge mig själv den finaste, bästa maten jag kan.

Samtidigt tycker jag det är lite knepigt, för jag har väldigt svårt att sätta någon mat "off limit". Det är så mycket som jag har nekat mig själv, som jag haft dåligt samvete över, som jag har haft ångest för att jag har ätit och hatat mig själv för. För så har det varit - det som varit förbjudet har jag velat ha, vilket oftast har lett till att jag tankeloopat det in absurdum och byggt upp världens sug som sen inte kan stå emot... och sen avskytt mig själv för att jag varit "svag". Det hänger i, märker jag. Så fort jag börjar tänka på någon mat som "förbjuden" blir det lite som en besatthet och en ångest-trigger i sig. Jag vet inte om det kommer ge mig sig, men just nu så går det inte. Allt måste vara OK. Allt från bacon, pommes frites, chips och lösgodis till vitt bröd, brieost, juice och revbenspjäll.

Sen väljer jag. Oftast räcker det med att jag vet med mig att jag får, att valet är mitt. Att jag inte längre känner mig styrd att äta sånt som jag inte vill och att jag kan sluta när jag vill. Jag kan vara sugen på en baguette och stå i kö i 20 minuter och sen plötsligt ångra mig och lägga bort den och gå. Jag kan stoppa in chips i munnen, tugga, ångra mig och spotta ut. Låter det självklart? Det kanske det är, men jag har ganska nyligen kommit på det. Det växer i mig, den här känslan av att kunna styra mitt liv. Så allt är OK. Faktum är att allt alltid kommer vara OK och att mitt värde som människa inte påverkas det minsta av vad jag stoppar i munnen. Min kropp kommer påverkas av vad det nu är, men JAG gör det aldrig.

Inga kommentarer: