tisdag, februari 23, 2010

MarsUtmaning.

18:05

Och nu, efter lite fundering och med hjälp av min nya inspirationskick, har jag dessutom bestämt mig för att anta en något modifierad MarsUtmaning.

Min modifierade variant ser ut som följer:

TRÄNING:
Börja och avsluta mars med ett maxtest.
Antalet armhävningar jag klarar 1 mars jmf. sista mars.
Maxtid i plankan på tårna.
Antal utfallsstegen vet jag inte.
Antal burpees på raken.
Mäta antal hopp jag klarar på 10 min och hur många missar jag gör (hoppar hopprep som uppvärmning).

Startresultaten skrivs ner och jämförs med resultaten av ett likadant test i slutet av mars.

Under mars månad ska följande utföras (de båda maxtesten ej inräknade):
- 15 träningspass, dvs. ombytt till träningskläder och håller på i minst 30 minuter.
- 300 armhävningar ska utföras varav minst 30 ska vara på tårna.
- 30 minuter sammanlagt i plankan varav minst 10 av de minuterna ska vara på tårna.
- 250 sidoutfall, dvs 125 på varje ben. I och med att sidoutfall ingår i träningsprogrammet så kör vi på det.
- 200 burpees.
- 70 km ska avverkas på frivilligt sätt. Simning, cykling, promenad, löpning, rodd osv.
- 2 nya träningspass ska testas.

SJÄL:
30 minuter varje vecka ska du tillägna dig själv. Det ska vara något som får dig att må bra. Egentid.
1 affirmation ska vi jobba med under den här perioden. Skriv ut den och sätt den på ett ställe där du ofta ser den (exempelvis på badrumsspegelen, på datorskärmen, på ytterdörren, på kylskåpet.) När du ser lappen ska du läsa affirmationen, gärna högt, för dig själv. Affirmationen ska vara positiv och förstärka din självbild. Du måste inte tro på det den säger, men du ska agera som om du tror på det. (Fake it til you make it förespråkas ju från många håll. Forskning säger att vi bara behöver upprepa en affirmation ca 20 gånger innan vi tror på den.)

MAT:
Under mars månad äter vi inte godis. Vad som kommer räknas in i godis är jag inte säker på än, men "vanligt" godis är givet. Och glass. En undantagsdag som jag får använda när jag vill är OK.
2 nya recept ska lagas under månaden.
2 helt nya råvaror ska testas.

BELÖNING:
Innan sätts igång Utmaningen så ska jag bestämma en belöning jag ska få när jag klarat av den. Det ska vara något som känns lite lyxigt och som en verklig belöning. Något att kanske längta lite efter... Så jag ska klura på den ett tag till. :)

Inga kommentarer: