söndag, april 13, 2008

trötthet, konfimation och en frågande spegelbild.

21:53

ja, igår var det maskerad. jag var jättefin. alla andra var också jättefina. Jag anlände till festen i sällskap med Pippi, Neo, Zorro och hans fru Elena, killen ur "A clockwork orange" samt Audrey Hepburn i "Breakfast at Tiffany's". där möttes vi upp av prinsessan Leia, Charlie Chaplin och Woddy Allen som spermie. yes, bra start. :)

hem igen kom jag klockan ca halv tre. då var jag astrött och slängde helt sonika min mantel på golvet istället för att ens anstränga mig för att hänga upp den. sen ägnade jag 10 tålamodsprövande minuter åt att försiktigt försiktigt försöka ta bort mina alvöron på skonsammast (både mot mina öron och alvöronen) möjliga sätt. sen bort med sminket, av med kläderna och i säng. jag somnade väldigt omgående.

klockan 07:40 på morgonen ringer klockan. min första tanke är "Du skämtar med mig!", trycker på snooze och somnar om. går upp fem minuter senare med uppmanandet av den sista självdisciplinen jag har. klär på mig och tar mig med spårvagn, tåg och bil till Billsdals kyrka för att se Mellankusin konfirmera sig. Stor bror och jag hamnar på en egen rad och sitter och småviskar lite då och då. mkt bra, i och med att jag fått fem timmars sömn, är trött och gudstjänsten är tråkigt. upprepar: "Du gör det för att du älskar Mellankusin, du får mat sen. Du gör det för att du älskar Mellankusin, du får mat sen." tyst för mig själv en sista halvtimmen. efter gudstjänst åker vi till kusinhem och blir bjudna på vårlunch med tillhörande efterrätt. jag ägnar eftermiddagen åt att dels kramas med familj&släkt och dels halvdö av trötthet. vid 15 åker jag in till stan igen. efter att ha klapprat till busshållplatsen i mina underbart fina, men ack så smärtsamma högklackade pumps, funderar jag en stund och kommer fram till att vissa skor får man stå ut med att man inte kan gå tio minuter i sträck med utan att få panikont i trampdynorna. det gäller bara att anpassa skoklädseln till tillfällen då man inte behöver gå. :) på bussen byter jag om till comfy-shoes istället.

trots att jag är så trött att jag nästan är vindögd får jag någon hemsk, svensk tvångstanke på bussen om att jag måste utnyttja det fina vädret. "Vem vet, imorgon kan det ju vara snö igen!" tänker jag och går, trots mitt halvdöd tillstånd av vid Marklandsgatan och börjar promenera mot stan. den första biten går jag i princip och sover. efter en kvart kvicknar jag till och inser att om jag hade svängt av för 5 minuter sen hade jag kunnat gå genom Slottskogen, omgiven av lummiga gröna träd istället för på en cykelbana bredvid motorvägen. svär lite. vaknar till en anings mer och börjar faktiskt njuta av vädret. eller, jag njuter rättare sagt av att för första gången på flera månader inte hacka tänder av köld för att det fläktar lite. :) det slutar med att jag knallar hela vägen till stationen och tar vagnen hem. väl hemma utnyttjar jag gravt det faktum att jag bor här själv genom att slänga jacka, skor och ryggsäck i en hög innanför ytterdörren (vilket mamma hade mördat mig för om jag bott hemma) dra av mig mina numera svettiga finkläder, dra på mig en ful gammal tröja och ramlar mig i säng. tankarna som far genom mitt huvud är:
1. jag är verkligen dålig på att festa numera
2. det gör mig inte så mycket faktiskt
sen rullar jag ihop mig till en liten boll under min pläd, somnar som ett barn och sover tills bror väcker mig genom att ringa.

kommer fort upp ur sängen eftersom jag ska lämna en sak till Stor bror på stationen innan han ska hem. slänger på mig lite kläder och ska precis lämna hemmet när jag kommer på - mobilen?! var är den?! har ett starkt minne av att jag la den bredvid datorn efter att vi pratat klart, men när jag tittar där är mobilen borta. stirrar dumt på samma fläck i fem sekunder. går till sängen. letar bland kläderna där. tittar på matbordet. tittar på skrivbordet igen. går till diskbänken. rotar igenom väskan. går tillbaka till sängen. slänger kläderna på golvet. tittar på skrivbordet en gång till. letar igenom väskan en gång till. tittar på matbordet. tittar på skrivbordet ytterligare en gång och inser i samma stund att jag lagt mobilen i BH:n och där ligger den fortfarande. skäms över att jag uppenbarligen är senildement i förtid.

kvällen har spenderats hos Bästa ragget där vi pratat, lagat mat, druckit kaffe och tittat på TV. eftersom jag hade kjol på mig när jag kom dit bytte jag om till mjukisbyxor innan jag skulle gå pga. mindre varmt på kvällen. råkade ställa mig framför hennes spegel när jag skulle byta om, slängde en blick och undrade i tre sekunder vem den långa snygga tjejen i kjol är innan jag inser att det är jag. har haft UFObyxor/träningskläder på mig så ofta att jag glömt hur jag ser ut i tajt klädesdräkt. Bästa ragget följer mig till vagnen, vi kramas hejdå och jag åker hem. på vägen hem undrar jag lite förundrat när jag började se ut som jag gjorde i spegeln. på vägen mellan vagnen och hem känner jag mig som världens snyggaste. det luktar det vår, jord och stilla duggregn. när jag kommer hem kollar jag upp mitt schema och inser nästan chockerat att jag faktiskt inte har några lektioner imorgon.

1 kommentar:

Anonym sa...

ååh, jag blir så glad av din blogg!