tisdag, februari 06, 2007

Vinterkyla, bubbelord.

16:15

Jag bytte färg och form på bloggen igår, kände mig inspirerad av Bustrollets vårgröna och lite småtrött på det mörka svarta. Jag är inte mörkt svart, jag är gnistrande vitt, glödande rött och långsamt spirande vårgrönt, himlastormande blått, mjukt ljusbrunt i en salig blandning. Massa komplexitet innuti en person, en sjujävla regnbåge. Ja.

Idag har jag utsläppt halvlockigt hår (jag har långt hår. När fick jag långt hår igen?), gröna dinglade örhängen från Prag och i ett anfall av "ORKA!" imorse drog jag på mig mjukisbyxor. Jag har suttit på en hiskeligt tråkig föreläsning i två timmar där allt föreläsaren gjorde var att rapa siffror och procent och som slutkläm smälla upp några slutsatser från någon undersökning gjord i Sverige 2004. En av dem var: "Fetma kan motverkas av viktminskning." och eftersom det var i princip det enda vettiga på hela föreläsningen kändes det ytterst meningslöst att ha gått dit. Efter föreläsningen gick vi för att äta lunch och spydde lite galla över den usla föreläsningen och sen kändes det bättre. Sen dess - pluggat. Vi kom igen närningsrekommendationer och hela kapitlet om fett. Imorgon ger vi oss in på kolhydrater och protein. Eventuellt lite övningsräkning också. Suck. Jag tycker inte om tentor. Jag blir hispig inför dem.

Imorse, vid den första rasten gick vi som vanligt till B-huset för fika och kaffe. Börjar med att hälla upp kaffe från min termos i min mugg (ja, jag har kaffetermos med mig till skolan. Kaffet i caféet kostar 10 spänn koppen, jag dricker minst två koppar kaffe/dag när jag är i skolan. Detta innebär minst 20 spänn om dagen X 5 dagar i veckan X 4 veckor på en månad, dvs. minst 400 spänn för kaffe på en månad. Jag är student, jag har inte råd med sånt. Alltså tar jag med mig kaffe själv. Det är inte snålt, det är ekonomiskt.) och märker snart att kaffet ser väldigt konstigt ut. Skakar termosen och nästa gång jag häller ser jag att det är för att mjölken har skurit sig och ligger och flyter som små äckliga klumpar i mitt kaffe. Mycket deprimerad får jag i alla fall kaffe av Anna. Skurit sig? Hurdå? Kaffe är inte surt... eller? Dåligt. Nästa fika, efter lunchen, låter jag dock bli att skaka termosen och inser att de läskiga små klumparna har sjunkit till botten och jag kan få mitt kaffe. Visseligen lite blekt och vattnigt, men ändå.

Färdigpluggad gick jag sedan hem till farmor och farfar. Det är vrålkallt ute, så när jag kom in var huvudet alldeles nerkylt och nu har jag huvudvärk. Hällt i mig en kopp thé i förhoppning att det ska bli bättre, men det har det inte blivit än så länge. Ska ner och skära till mig en liten fruktsallad sen. När jag kommer hem ska jag baka piroger har jag tänkt. Ja, och så handbollsträning ikväll. Hoppas jag. Det är säkert något lag som har match på våran tid. :P

Inga kommentarer: