torsdag, december 07, 2006

Snurra min jord igen.

10:15

For once - sovmorgon! :D Fast jag har inte sovit tills nu. Vaknade vid nio och sedan dess har jag hunnit äta frukost, laga mat (saffransfullkornsrisotto med bönor och grönsaker) och ta fram alla hundra miljoner träningskläder jag ska ha med mig idag.

Igår under första föreläsningen hade jag en s.k. utomkroppslig upplevelse. Föreläsningen hade pågått i ungefär två timmar, med en tio minuters rast nånstans i mitten, och vi var ganska trötta och blev väldigt tacksamma när föreläsaren föreslog en rast till. Vi brukar få en lite längre rast mitt i tre timmar och trekvart-föreläsningarna, så när han föreslog en tiominutersrast till hörde jag helt plötsligt hur min mun, på helt eget bevåg, utbrast "I helvete heller!". Det var verkligen inte meningen, men det blev tyst i två sekunder och sen började alla skratta medan jag satt där lite smått skrämd av mig själv med händerna framför munnen. Hoppsan? Lyckligtvis blev föreläsaren inte arg och vi fick våran halvtimmesrast. :) Alla retas med mig, men det får jag väl ta antar jag.

Jag hörde på radion igår och läste i tidningen idag att, jaha, nu är kanel visst jättefarligt också. Jag blir så otroligt trött på allt det här snacket om att saker och ting successivt blir mer och mer livsfarliga. I kursen jag läste nyss, mikrobiologi, smällde min föreläsare en dag upp en tabell över helt vanliga grönsaker som innehåller gift. Utan förvåning kunde jag konstatera att bittermandel fanns med (amygdalin), men blev en smula mer förvånad av att hitta saker som gurka, squash och potatis (solanin) med på listan. Det fanns massa andra vanliga saker som man äter åtminstonde en gång i veckan. Någon som minns ramaskriet kring chips och akrylamid? Och sedan visade det sig att man skulle behöva trycka i sig runt enormt mycket chips per dag för att det ens skulle göra någon verkan. Likaså behöver man äta flera teskedar med kanel om dagen innan det blir farligt. Allting är ett gift, det handlar bara om mängden. Det är säger sig väl själv att det inte är bra att överkonsumera saker, vare sig det handlar om gurka, chips eller kanel. Lite sunt förnuft har väl folk kvar att använda ändå?

Just det ja. Jag ska ju som sagt åka iväg till Kenya i två veckor, och jag behöver något att läsa. Boktips skulle uppskattas, för jag har verkligen ingen aning om vilka böcker som är bra. Det jag läser på kvällarna handlar för tillfället om osteoporos. ^^

Nu ska jag avsluta min påklädning (jag fastnade någonstan mitt i), packa färdigt saker jag ska ha medtill skolan och sedan undersöka hur omgivningens pH påverkar aminosyran lysin. ^^

1 kommentar:

Prr sa...

Ska du till Kenya med familjen? :) Det låter superkul iallafall! och boktips tänkte jag ju på... Du har kanske läst Paolo Coelhos böcker? (eftersom du är vän med Linda och Mike så finns det en stor möjlighet, tänker jag, nämligen :)). Annars.. Ehm.. "Stjärnor utan svindel" av Louise Boije af Gennäs är grymt bra (om du inte läst den. hah. jag vill så gärna ge tips men blir alldeles nervös för att du kanske har läst varenda bok jag tipsar om) Ahwell. :) Just det! Väldigt mysiga böcker är två stycken som är skrivna av Nora Roberts. "Solens diamanter" och "Pärlor från månen" heter de. Urmysiga, handlingen kretsar kring människorna i en liten stad på Irland.
Ahwell, hoppas att du hade nytta av något jag skrivit iallafall, :)