lördag, december 09, 2006

Jul i magen.

21:00

Jag har tråkigt. Det är lördagkväll, jag har ingenting att göra och jag har tråkigt. Alltså tänker jag fördriva lite tid med att berätta vad jag gjort idag innan jag fick tråkigt. :)

Jag bakade pepparkakshus. Det var roligt. :) I och för sig gick bara halva degen åt till själva huset, så jag ägnade mig åt att göra lite pepparkakshjärtan istället. Morfar brukar alltid göra såna åt oss till jul, men det skulle de ju inte göra i år. Jag har tyvärr ingen såndär stoor hjärtform som han har, så jag skar ut mina med en kniv, så dem blev vackert skeva. ^^ Men de har en mycket omisskännlig hjärtform och är bakade med en massa kärlek, och om någon gnäller så får de inget hjärta, punkt. :P Efter tre hjärtan tröttnade jag och kom på den mycket intelligenta idéen att göra pepparkaksbokstäver till mig och familjen. Jag gjorde ett knubbigt J, O, P, A och K och de blev jättesöta. :) De och hjärtanen och delarna till pepparkakshuset ska torka tills imorgon, då ska jag dels sätta ihop huset, och sen dekorera huset och de andra sakerna med kristyr och godis. Tjoho, jag känner mig riktigt huslig och duktig. Framförallt känner jag mig julig. Skuttade omkring i köket i rött linne(oh, jag matchar. ;)) till julmusik, kavlade deg och gräddade pepparkakor. Dessemellan gjorde jag nejlikeapelsiner och åt en lussebulle. Och i magen kände jag att - ja, nu känns det faktiskt som jul och december. :)

Efter att saker och ting blivit färdiggräddade så följade jag med mamma upp till biblioteket och affären för att handla lite saker. Därefter hem, upp och duscha och göra mig tjusig eftersom vi skulle iväg till Råda Säteri (som jag fram till idag trodde hette Rådas Äteri och mamma och pappa höll på att dö av skratt när jag sa det. Vaddå?! "Vi ska till Rådas Äteri och äta julbord." Jättelogiskt!) och äta julbord med farmor&farfar och del av släkten. Farfar fyller 70 år idag nämligen. :) Det var en mycket angenäm upplevelse med trevligt sällskap och god mat. Jag åt tills jag stod i fyra hörn och fick ont i magen. Shit, länge sen jag åt så mycket. Nu är jag hemma och ägnar min spännande kväll åt att titta på film på TV med mina föräldrar i brist på bättre. Jag har tråååkigt. Jag vet att jag gnäller. :P

Inga kommentarer: