söndag, februari 18, 2007

Mammas mirakel.

19:19

Jag kom hem och det fanns mat och det var bra, nåt kött med ungsstekta grönsaker och varma äpplen i ugnen. Jag tycker om äpplen i mat, speciellt varma äpplen till kött. Sen stod jag och hängde på pappas axlar, han satt och tittade på handbollsmatch med Handware och roade sig med att förutsäga vad de skulle göra i varje anfall. Lutade hakan mot hans huvud och han luktade sådär pappa-tryggt, och jag funderade på om jag skulle prata med honom mera om matchen igår. Bestämde mig för att inte göra det, tog min bok och hann gå halvvägs upp i trappen innan jag insåg att om det är någon som förstår mig i den frågan är det pappa. Så jag gick ner igen, drog fram en stol och satte mig bredvid honom. Började prata och började gråta nästan på en gång. Pappa förstår, kramar och tröstar. Kommer med förslag och tröstar mer. Stora, trygga pappahänder som stryker bort tårar. Lutar huvudet mot hans axel. Mamma har hört att jag är ledsen, kommer ner för trappen och tröstar också. Frågar: "Ska jag slå dem?" och jag tycker att, jo, det kan du göra. Gråter tills det känns lite mindre. Pappa börjar nynna på "Värsta schlagern" och propsar på att få visa tillhörande musikvideon. När jag sitter framför datorn och kikar börjar mamma&pappa dansa bugg bakom mig i köket. De skrattar och ler. När låten är slut får jag en kopp "Johanna-thé" som mamma säger. (Thésorten heter egentligen "Mammas Mirakel") Nu sitter jag framför datorn, dricker varmt thé och låter det blanda sig med den varma, ulliga, lyckliga magkänslan av att vara älskad.

Igår på filmkväll var bra. Jag såg inte så mycket av filmen (Domino) för jag målade naglarna, plockade ögonbrynen, sminkade mig, gick omkring lite.. men det var bra ändå. Sen bestämde vi oss för att gå ut och Mikki fixade så vi kunde komma in gratis på Gamleport. Mina sorger dränktes lite grann och sen gick vi till Gamleport, kom dit nån gång runt halv tolv. Vi dansade mer eller mindre konstant till klockan tre (Mano och Håkan hade gått ganska tidigt tråkigt nog) då en überpigg Anna i sällskap med Trött 1&2 (Mikki&jag) tog oss hem. Skiljdes åt vid 7-11 och Trött 1&2 tog sig hem och uppför hundre trappor för att sedan däcka i säng resp. bäddsoffa. Jag vaknade runt elva på morgonen sen. Det var en bra kväll, jag hade jätteroligt. :)

Inga kommentarer: