tisdag, oktober 17, 2006

Dagens plus och minus.

14:22

Utställningen gick svindlande fort och var helt otroligt kul. Och intressant. "Gud har 99 namn" heter den, och guiderna är jättetrevliga, utställningen fin och grymt utformad. De har inriktat sig på de 6 världsreligionerna: buddhism, kristendom, hinduism, islam, judendom och sihkism (reserverar mig för ev. stavfel på sista.) Det var om tid, om döden, om mat, om tempel och om kläder. Något av det roligaste var att de hade gjort små tempel inom varje religion, som var som små tält som man fick gå in och titta i. Utanför varje tempel hade de dessutom en liten skylt med vad man skulle respektera om man ville gå in i varje tempel - om man var kille skulle man ha på sig kippa när man skulle in i det judiska templet, tjejerna skulle täcka huvudet i det islamska, skorna skulle av i det buddhistiska.. fascinerande. :) Och det är så olika! Framför allt hinduismen och buddhismen som har så mycket mera dekorationer än de andra fyra.

Och kläderna var jättekul! Vi klädde ut den enda killen i våran grupp i kippa, någon lång sjal och muslimsk huvudbonad, en av tjejerna fick på sig slöja och en annan en underbart vacker röd sari. En tredje fick på sig kavaj och hatt från Frälsningarmén. :)

En sak som inte var lika rolig var när vi hade tagit oss tillbaka till Pedagogen och precis gått av spårvagnen och Josefin säger efter mig: "Johanna! Du har ett stort hål i byxorna."
"Ehh.. va?" är det första jag tänker innan jag på lagom diskret sätt försöker känna efter, och jomenvisst. Ett hål i byxorna, mitt på rumpan. Sisådär lagom stort, runt 6-7 cm. Lite hastigt och lustigt knyter jag fortsomfan min halsduk runt om mig samtidigt som jag tänker mordiska tankar om att "Sånt här kan fan aldrig hända en av de få dagarna som jag faktiskt har heltäckande trosor i samma färg som byxorna." Sen började jag fundera över hur länge jag gått omkring med det där jävla hålet utan att märka det, men det blev för jobbigt att tänka på hur många människor som jag oavsiktligt visat rumpan för, så jag slutade.

Daamn. Fortfarande sur.
Nåja. Hemma hos farmor en snabbis. Ska äta mellanmål, tigga kaffe och sen hem. Handbollsträning ikväll. :D

Inga kommentarer: